Istnieją wyjątkowe okoliczności, w których ubezpieczyciel ma prawo zmienić wysokość składki za komunikacyjne ubezpieczenie OC. W tekście tłumaczymy, w jakiej sytuacji można się spodziewać rekalkulacji stawki za obowiązkowe ubezpieczenie auta i kiedy ubezpieczyciel może zmienić wysokość składki za OC.
Rekalkulacja składki za obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu oznacza ponowną kalkulację jego ceny. Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku, gdy kupując używane auto jego nabywca decyduje się skorzystać z polisy OC poprzedniego właściciela. W takiej sytuacji ubezpieczyciel może ponownie wyliczyć wysokość ceny ubezpieczenia dla nowego właściciela, uwzględniając przy tym czas zakupu pojazdu (ile dni zostało do końca umowy) oraz zniżki lub zwyżki przysługujące nowemu właścicielowi samochodu. Co w praktyce oznacza, że jeśli młody kierowca, który jeździ autem od niedawna, odkupi samochód od starszego stażem kierowcy posiadającego maksymalne zniżki, po rekalkulacji składki może zostać poproszony o dopłacenie za ochronę ubezpieczenia.
Jednak rekalkulacja nie zawsze wiąże się z dopłatą. Równie dobrze może oznaczać zwrot części składki dla nowego właściciela. Co miałoby miejsce gdyby sytuacja wyglądała odwrotnie – starszy stażem kierowca kupiłby auto od młodszego.
Warto wiedzieć, że ubezpieczyciel może, ale nie musi dokonać rekalkulacji składki. W niektórych firmach jest to standardową procedurą, w innych nie jest czynnością automatyczną.
Zakład ubezpieczeń w ściśle określonym przypadku ma też prawo zażądać w czasie trwania umowy zmiany wysokości składki za obowiązkowe ubezpieczenie OC. Taka sytuacja może mieć miejsce jeśli zostanie ujawnione, że kierowca podał nieprawdziwe informacje odpowiadając na pytania ubezpieczyciela zadane mu przed zawarciem umowy ubezpieczenia, a pociągają one za sobą zwiększenie prawdopodobieństwa wypadku. Co w praktyce oznacza, że do ponownej kalkulacji składki ubezpieczyciel ma prawo m.in. w przypadku gdy deklaracja posiadanych zniżek lub liczby szkód okazała się niezgodna z rzeczywistą wiedzą ubezpieczającego.
W momencie zakupu samochodu kwestia jego ubezpieczenia schodzi często na drugi plan. Po czym okazuje się, że po dokonaniu transakcji wielu kierowców nie wie, jak podejść do spraw związanych z obowiązkiem posiadania ochrony ubezpieczeniowej. Jak sprawdzić OC zakupionego samochodu i czy dalej z niego korzystać?
Kierowcy często kwestią ubezpieczenia auta zaczynają interesować się dopiero po jego zakupie. To błąd. Choć w teorii z ochroną ubezpieczeniową zakupionego samochodu nie powinno być kłopotów. Bowiem w myśl ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych UFG i PBUK po zawarciu transakcji obowiązki wynikające z polisy OC przechodzą na nowego właściciela pojazdu. Oznacza to, że wraz z kompletem kluczy i dokumentami, poprzedni właściciel auta jest zobowiązany przekazać także potwierdzenie ubezpieczenia OC. Warto jednak pamiętać, żeby jeszcze na etapie zakupu upewnić się, czy pojazd na pewno ma ważne ubezpieczenie. Odpowiedź na pytanie, jak sprawdzić ubezpieczenie zakupionego samochodu bez problemu znaleźć można w naszym poradniku.
Przekazana wraz z pojazdem umowa ubezpieczenia OC ważna jest do końca okresu, na który została zawarta. Nie ulega ona jednak automatycznemu przedłużeniu. Co więcej, należy mieć świadomość, że decydując się na korzystanie z OC poprzednika można spotkać się z sytuacją, że ubezpieczyciel zechce dokonać rekalkulacji składki. Może to być jednoznaczne z koniecznością dopłaty.
Nie ma jednak obowiązku korzystania z ubezpieczenia byłego właściciela auta. Nabywca pojazdu w dowolnym momencie może zrezygnować z dotychczasowego OC (sposoby rezygnacji z ubezpieczenia i stosowne wzory dokumentów również dostępne są w naszym poradniku). Zanim jednak nowy właściciel wypowie umowę ubezpieczenia powinien wykupić OC w innym towarzystwie, tylko w ten sposób uda się uniknąć kłopotów wynikających z nieubezpieczenia pojazdu.
Ubezpieczenie OC dla właścicieli pojazdów mechanicznych jest obowiązkowe. Posiadać je musi każdy poruszający się po polskich drogach samochód, czy motocykl. Umowę ubezpieczenia zazwyczaj zawiera się na okres 12 miesięcy. W ściśle określonych przypadkach kierowcy mogą jednak wybrać krótszy okresu ochrony polisy. Kto z takiego przywileju może skorzystać i czy istnieje możliwość jednodniowego ubezpieczenia samochodu?
Zasady dotyczące krótkoterminowego ubezpieczenia OC opisane zostały w Ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK, w myśl której polisa może być zawarta na okres minimum 30 dni. Oznacza to, że zakup ochrony ubezpieczeniowej ważnej przez jeden dzień jest niemożliwy. Umowę ubezpieczenia podpisać można najkrócej na okres jednego miesiąca i to jedynie w kilku wyjątkowych przypadkach m.in. jeśli pojazd zarejestrowany jest za granicą, ale nie posiada ani polisy OC, ani Zielonej Karty lub straciły one ważność.
Krótkoterminowe ubezpieczenie OC wykupić można w każdej firmie ubezpieczeniowej. Należy pamiętać, że inaczej niż w przypadku standardowej rocznej polisy, krótkoterminowe ubezpieczenie nie podlega automatycznemu przedłużeniu. Oznacza to, że koniec okresu ważności 30-dniowego ubezpieczenia jest jednoznaczny z jego wygaśnięciem.
Okres ważności OC nie ma znaczenia, zagwarantowana jest zawsze taka sama ochrona ubezpieczeniowa. Obowiązkowa dla posiadaczy pojazdów polisa zapewnia finansową rekompensatę poszkodowanym w kolizji lub wypadku, dzięki czemu sprawca zdarzenia nie musi wypłacać odszkodowania z własnej kieszeni.
Po zakupie używanego auta wraz z kompletem kluczyków i dokumentami nowy właściciel otrzymać powinien także umowę ubezpieczenia OC. Co jednak jeśli samochód nie był ubezpieczony?
Czasem sprzedający pojazd negocjują z przyszłym właścicielem fakt przekazania umowy OC. Warto wiedzieć, że nie jest to kwestia, która podlega dyskusji. Przekazanie ubezpieczenia OC przez poprzedniego właściciela jest jego obowiązkiem i wynika z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Co za tym idzie, jeśli nowy posiadacz auta nie otrzyma OC, to i tak bez trudu będzie mógł wystąpić o taki dokument w dowolnym oddziale firmy, w którym pojazd był ubezpieczony. Nawet w przypadku, gdy poprzedni właściciel nie będzie chciał współpracować, to wystarczy skorzystać z ogólnodostępnej bazy UFG (zobacz, jak sprawdzić ubezpieczenie), przy pomocy której otrzymasz informację o ubezpieczeniu. A co jeśli okaże się, że sprzedający nie przekazał dokumentów, ponieważ auto nie jest objęte ochroną ubezpieczeniową?
Zakup pojazdu bez ważnego ubezpieczenia OC to „czarny scenariusz”, który na szczęście zdarza się bardzo rzadko. Niemniej jednak kierowca, który znalazł się w takiej sytuacji nie jest na straconej pozycji. Wystarczy bezzwłocznie znaleźć odpowiednią dla siebie polisę i zawrzeć umowę z ubezpieczycielem. Przypominamy, że za pośrednictwem naszej internetowej porównywarki można to zrobić w kilka chwil. Po zakupie polisy można śmiało korzystać z samochodu. Nie ma się również co martwić o nieprzyjemności związane z wcześniej nieopłaconymi składkami. Odpowiedzialność za okres, w którym pojazd pozostawał nieubezpieczony, spoczywa na poprzednim właścicielu.
Należy jednak pamiętać, że poruszanie się autem bez ważnego OC jest wykroczeniem, za które grozi kara od UFG. W przypadku wykrycia braku polisy na auto osobowe, właściciel pojazd zapłacić może nawet 3700 zł!
Wysokość podstawowej składki za ubezpieczenie ma kluczowy wpływ na ostateczną cenę OC, ponieważ to od niej naliczane są poszczególne zniżki i zwyżki. Stawki za ubezpieczenie dobierane są indywidualnie. Od czego więc zależy wyjściowa kwota za OC?
Podstawowa cena ubezpieczenia OC zależy od kilku czynników. Część z nich dotyczy pojazdu m.in. miejsce jego zarejestrowania, model i pojemność silnika, jak i przeznaczenie auta. Bezpośrednie przełożenie na wysokość wyjściowej ceny OC mają również informacje o posiadaczu pojazdu – wiek, staż w prowadzeniu samochodu oraz historia wypadków czy stłuczek.
W miastach o silnym natężeniu na drogach występuje większe ryzyko wypadków, co sprawia, że baza wyjściowej stawki za OC będzie wyższa, niż w mniejszych miasteczkach. W celu obniżenia podstawowej taryfy cenowej należy zdecydować się na małolitrażowy pojazd, ich właściciele z pewnością mogą liczyć na niższą stawkę wyjściową niż miłośnicy wielkich silników. Co więcej, kierowcy np. taksówek, nauk jazdy czy aut dostawczych z pewnością będą musieli płacić wyższe OC od przeciętnego właściciela pojazdu, który auto wykorzystuje, aby dostać się do pracy czy zawieźć dzieci do szkoły.
Każde towarzystwo ubezpieczeniowe, starając się zachęcić klientów do zakupu swoich produktów, do podstawowej stawki za ubezpieczenie komunikacyjne nalicza zniżki lub zwyżki. Ubezpieczyciele robią to według własnych zasad, których nie ujawniają, by inne firmy nie skopiowały tego rozwiązania. Co w praktyce wygląda tak, że wypełniając formularz kierowcy spotykają się z często – wydawałoby się – dziwnymi pytaniami, jednak ostatecznie mogą one mieć wpływ na wysokość składki za OC.
Wysokość podstawowej składki OC bez zniżek, podobnie jak rabat udzielany przez ubezpieczyciela, nie są najważniejsze. Podczas zakupu polisy kierować należy się jedynie ostateczną ceną, czyli realnym kosztem OC. Porównać wysokość składek u różnych ubezpieczycieli i wybrać najlepszą dla siebie ofertę możesz za pomocą kalkulatora ubezpieczeń dostępnego na naszej platformie.
Posiadanie samochodu w ramach współwłasności jest korzystne głównie dla młodych kierowców. Cena pierwszego ubezpieczenia jest zazwyczaj wysoka. W sytuacji, gdy samochód objęty jest współwłasnością kalkulacja składki może uwzględniać zniżki starszego z właścicieli i tym samym znacznie obniżyć cenę polisy. Korzyści dla młodych kierowców są więc oczywiste. A jak wygląda sytuacja posiadającego zniżki współwłaściciela, na co powinien uważać? Czy ubezpieczenie samochodu jako współwłaściciel się opłaca?
Osoba ubezpieczająca swoje pierwsze auto może sporo zaoszczędzić, jeśli do dowodu rejestracyjnego wpisze starszego i bardziej doświadczonego kierowcę. Niższa cena to nie jedyna korzyść dla młodego kierowcy. Zyska on także zniżki za bezszkodową jazdę, które nabywa z biegiem czasu, a po osiągnięciu maksymalnego pułapu, będzie mógł samodzielnie otrzymać niską cenę polisy.
Znalezienie współwłaściciela może nie być jednak proste. Prócz niekwestionowanych korzyści rozwiązanie to ma kilka wad i obarczone jest ryzykiem. W przypadku spowodowania szkody przez jednego właściciela, zniżki traci także drugi. Dlatego decydując się na tego typu spółkę warto wybrać osobę dobrze znaną, co do której ma się zaufanie. Sprawdzić należy także, czy kandydat na współwłaściciela nie ma długów. W przeciwnym razie bank może zainteresować się pojazdem.
Warto też pamiętać, że im więcej osób wpisanych do dowodu rejestracyjnego, tym więcej formalności podczas sprzedaż pojazdu. Oczywiście można to załatwić odpowiednim pełnomocnictwem. Zgoda współwłaściciela potrzebna będzie także na wypłatę świadczeń przyznawanych po szkodzie. Sytuacja staje się skomplikowana także w przypadku śmierci któregokolwiek z właścicieli, bowiem przypadająca mu część wchodzi do masy spadkowej.
Jesteś osobą poszkodowaną w kolizji i nie wiesz, jak sprawdzić czy pojazd sprawcy ma ważną polisę OC? A może chcesz kupić używane auto i zastanawiasz się jak sprawdzić ubezpieczenie tego samochodu? Podpowiadamy, gdzie znaleźć informację o historii obowiązkowego ubezpieczenia pojazdu.
Informacja o tym, czy ktoś wykupił ubezpieczenie OC stanowi pomoc dla poszkodowanych w wypadkach drogowych. Wiąże się to z przykrym faktem częstego odmawiania okazania swojej polisy OC przez sprawców kolizji. Z możliwości zweryfikowania obowiązkowej polisy równie często korzystają osoby zainteresowane kupnem używanego pojazdu, które pragną upewnić się czy posiada on ważną polisę.
Wzywanie policji do małej stłuczki nie jest konieczne, ponieważ sam możesz sprawdzić, czy sprawca wypadku ma ważne ubezpieczenie. Dzięki udostępnionej przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny bazie danych, sprawdzenie ubezpieczenia OC zajmie Ci kilka minut. Wchodząc na stronę internetową UFG możesz sprawdzić, czy i gdzie właściciel danego pojazdu ma wykupione OC. Wystarczy wpisać numer rejestracyjny lub VIN auta, którego polisą jesteś zainteresowany, a w przeciągu kilku sekund otrzymasz bezpłatny dostęp do danych o jej ważności. Udostępniana informacja dotyczy tylko wybranego dnia zapytania.
Sprawdzenia ubezpieczenia OC dokonasz pod tym linkiem.
Przed zakupem używanego auta kierowcy często zastanawiają się, czy warto i jak sprawdzić OC poprzedniego właściciela. Aby uniknąć kłopotów i wysokich kar, warto upewnić się, czy sprzedający na pewno miał ważne ubezpieczenie. W tym celu również skorzystać można z bazy na stronie UFG. Wystarczy wpisać numer rejestracyjny i w kilka chwil można się przekonać, czy dany samochód, motocykl, autobus a nawet ciągnik, posiada ważna polisę.
Choć potocznie pojęcia te uznawane są za synonimy i używamy ich zamiennie, trzeba mieć świadomość, że polisa nie jest tożsama z ubezpieczeniem. W sensie prawnym ubezpieczenie to umowa, w której zakład ubezpieczeń zobowiązuje się do wypłaty określonego świadczenia w przypadku zajścia objętych ochroną i wskazanych w umowie wypadków. Natomiast polisa jest dokumentem, który potwierdza zawarcie umowy ubezpieczenia w uzgodnionym kształcie.
Wystawiana jest przez towarzystwo ubezpieczeniowe bądź jego przedstawiciela i powinna zawierać m.in.:
Do polisy zazwyczaj dołączane są ogólne warunki ubezpieczenia (tzw. OWU) oraz ewentualne przepisy bezpieczeństwa, które dokładnie tłumaczą zakres ochrony i odpowiedzialności ubezpieczyciela.
Trzeba jednak wiedzieć, że polisa nie jest warunkiem istnienia umowy ubezpieczeniowej, ponieważ nie przewidują tego żadne przepisy prawne. Co więcej brak jej wystawienia lub przekazania nie przesądza o niezawarciu umowy. W praktyce oznacza to, że z ochrony gwarantowanej przez ubezpieczenie można skorzystać nawet w przypadku, gdy polisa jeszcze nie została doręczona.
Każdy kierujący pojazdem powinien posiadać przy sobie zarówno prawo jazdy, dowód rejestracyjny, jak i dowód zakupu ubezpieczenia OC. Niezależnie od tego, czy podróżujesz własnym autem, czy wybierasz się w podróż pożyczonym lub służbowym samochodem, musisz mieć przy sobie komplet tych dokumentów. Podczas kontroli drogowej, czy też w przypadku zaistnienia szkody komunikacyjnej, będziesz je musiał okazać. Jeśli zdarzyło ci się zapomnieć któregoś z nich, czeka cię mandat – 50 zł za brak każdego z dokumentów. Na szczęście pomimo braku dowodu potwierdzającego ubezpieczenie OC policja pozwala kierowcy kontynuować jazdę.
Warto wiedzieć, że posiadacz pojazdu może legitymować się każdym dokumentem wystawionym przez ubezpieczyciela potwierdzającym zawarcie umowy OC. Ważne są także dokumenty przesłane drogą elektroniczną lub faksem, o ile na ich podstawie można stwierdzić, że faktycznie pojazd jest objęty ochroną ubezpieczeniową z tytułu odpowiedzialności cywilnej. Tak więc jeśli wybierając się w daleką podróż za późno zorientujesz się, że nie masz ze sobą dowodu zakupu OC, możesz odszukać na mailu elektroniczną wersję dokumentu przesłaną przez ubezpieczyciela.
Dla młodych kierowców oraz osób, którym w ostatnim czasie przydarzył się wypadek drogowy zakup polisy komunikacyjne może oznaczać spory wydatek. Jednak bez względu na wynik przeprowadzonej kalkulacji i zakres cenowy proponowanego nam ubezpieczenie OC, ochrona jest obowiązkowa i trzeba je wykupić. Gdy jednorazowa opłata zbytnio obciąży domowy budżet, warto rozważyć możliwość skorzystania z ratalnego systemu, który umożliwi bezproblemowe opłacenie składki lub nawet pozwoli zdecydować się na szerszy zakres ubezpieczenia komunikacyjnego.
W większości towarzystw możliwość rozłożenia płatności zależy od zakresu polisy, a niekiedy za ubezpieczenia dodatkowe (takie jak NNW i assistance) w ogóle nie można skorzystać z rat. Standardowo możliwa jest podzielenie płatność w dwie, bądź czterech części (znaleźć można również model trzech rat dostępny w ofercie Allianz), do których ubezpieczyciele doliczają nawet 15% ceny. W www.superpolisa.pl wykorzystujemy sprawdzony system Smart11. Oznacza to, że możesz skorzystać rzadko oferowanych przez ubezpieczycieli 11 niskich miesięcznych rat. To wygodne i niedrogie rozwiązanie dotyczy ubezpieczenia o dowolnym zakresie oferowanego przez każde dostępne w naszej ofercie towarzystwo.
Niezbędne informacje o płatności ratalnej otrzymasz w momencie zakupu polisy. Wszystkich formalności dokonuje się przy podpisywaniu umowy ubezpieczenia. Pierwszą składkę zapłacisz dopiero po 20 lub nawet 30 dniach po zawarciu umowy. A płatność za ostatnią ratę uregulujesz mniej więcej miesiąc przed końcem ubezpieczenia.
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych jest obowiązkowe. Oznacza to, że posiadać je musi każdy właściciel samochodu czy motocykla. Standardowo umowę ubezpieczenia OC zawiera się na okres 12 miesięcy. W niektórych przypadkach istnieje jednak możliwość ubezpieczenia pojazdu na krótszy okres. Dotyczy to głównie właścicieli komisów samochodowych, obcokrajowców, a także rolników (w odniesieniu do maszyn używanych tylko raz w roku np. w okresie siewów i zbiorów).
Krótkoterminowe ubezpieczenie OC wykupić mogą:
Bez względu na okres ważności ubezpieczenie OC zawsze zapewnia taką samą ochronę. Polisa gwarantuje finansową rekompensatę osobom poszkodowanym w kolizji lub wypadku, dzięki czemu sprawca zdarzenia nie musi wypłacać odszkodowania z własnych pieniędzy. Krótkoterminowe ubezpieczenie, w przeciwieństwie do standardowych polis, wyróżnia brak konieczności wypowiadania umowy. Większość towarzystw proponuje ubezpieczenie na okres 30 dni, które po tym czasie automatycznie wygasa.
Odpowiedzialność ubezpieczyciela za spowodowane przez właścicieli samochodów szkody zawsze jest ograniczona, niezależnie od tego, czy ubezpieczenie OC lub autocasco mamy w firmie Gothaer, MTU, AXA Direct, czy w dowolnym innym towarzystwie. Należy mieć świadomość, że w przypadku polisy AC ubezpieczyciele sami zastrzegają sobie prawo do odmowy likwidowania szkody w jakichś sytuacjach, a przy ubezpieczeniu OC wyłączenia odpowiedzialności zapisane są w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych.
Zacznijmy od OC samochodu. Zgodnie z zapisami wspomnianej ustawy polisa nie zadziała na pewno w przypadku, gdy kierujący wyrządził szkody samemu sobie. Oznacza to, że sprawca za zniszczenie swojego mienia (w tym przypadku przyda mu się polisa AC!) lub spowodowanie uszczerbku na swoim zdrowiu odpowiada samodzielnie. Ubezpieczyciel przejmuje więc wyłącznie odpowiedzialność za szkody spowodowane przez właściciela samochodu innym uczestnikom ruchu drogowego. Ale i to nie zawsze… Ochronie nie podlegają bowiem szkody:
A jak jest w przypadku ubezpieczenia AC? W tym przypadku wyłączenia odpowiedzialności mogą różnić się pomiędzy ubezpieczycielami. Dlatego przed zakupem autocasco (dobrze nadaje się do tego nasza porównywarka ubezpieczeń) warto zapoznać się z treścią OWU poszczególnych towarzystw. Można także wskazać katalog wyłączeń odpowiedzialności, które są charakterystyczne dla wszystkich firm. Spodziewajmy się zatem, że szkody mogą nie zostać zakwalifikowane do likwidacji, jeśli:
Niekoniecznie. To, że jedna osoba kupiła w jakiejś firmie OC na samochód w przystępnej dla siebie cenie, nie oznacza, że ten sam ubezpieczyciel sprzeda innemu kierowcy polisę na równie atrakcyjnych warunkach. Trzeba pamiętać, że cena OC zależy od wielu czynników, które odwołują się zarówno do profilu właściciela, jak i do jego pojazdu. Towarzystwa ubezpieczeń przy kalkulacji składek biorą pod uwagę te same kryteria, ale przykładają do nich różną wagę, np. młodzi kierowcy mogą spodziewać się, że dostaną zniżkę w You Can Drive, ale już Compensa może mieć lepszą ofertę dla doświadczonych kierowców.
Ubezpieczyciele patrzą przede wszystkim na historię szkód kierowcy, jego wiek (młodzi płącą dużo więcej), posiadane przez niego auto (pojemność, rocznika, a nawet kolor!), miejsce rejestracji pojazdu (statystyki szkodowości) czy wykonywany na co dzień zawód. Rozkładając te kryteria na czynniki pierwsze, można by wyszczególnić kilkadziesiąt kategorii, które dla każdego z ubezpieczycieli są istotne w różnym stopniu. Dlatego nie ma gwarancji, że niska cena OC, jaką otrzymał brat czy szwagier w jednym z towarzystw, oznacza atrakcyjną składkę również dla nas. Każdy musi podejść do zakupu OC samochodu na własną rękę.
Aby mieć pewność, że kupiło się faktycznie tanie OC, warto skorzystać z możliwości, jakie daje porównywarka ubezpieczeń Superpolisa. Opinie na ten temat są jednoznaczne – sprawdzenie cen u kilku czy kilkunastu ubezpieczycieli daje gwarancję oszczędności nawet kilkuset złotych. To dlatego, że wypełniając jeden formularz otrzymuje się dostęp do kompleksowego porównania ofert i w parę chwil można wybrać najtańsze OC.
Każdy posiadacz ubezpieczenia OC korzysta z ochrony na wypadek szkód, które wyrządzi osobom trzecim – to jego obowiązek jako posiadacza pojazdu mechanicznego. Podstawowy zakres OC samochodu można jednak rozbudowywać o dodatkowe elementy. Poniżej spis rozszerzeń, które można dołączyć do swojej polisy.
Ubezpieczenie zapewniające pomoc w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń losowych, które mogą przytrafić się na drodze. W ramach assistance skorzystać można ze wsparcia fachowców, którzy niewielkie usterki są w stanie naprawić na trasie, odholują także unieruchomiony pojazd do miejsca zamieszkania lub warsztatu. W ramach assistance można także liczyć na pomoc, gdy zabraknie nam paliwa, rozładuje się akumulator, złapiemy „gumę” lub przymarzną zamki w drzwiach. Jest to zatem ubezpieczenie pomocowe, które gwarantuje wsparcie w niepożądanych, ale możliwych sytuacjach związanych z użytkowaniem samochodu czy innego pojazdu mechanicznego.
To ubezpieczenie swoją ochroną obejmuje życie lub zdrowie zarówno kierowcy, jak i pasażerów pojazdu. W ramach polisy NNW poszkodowany otrzyma zwrot kosztów leczenia i rehabilitacji, a w przypadku śmierci jego rodzina i najbliżsi będą mogli liczyć na finansowe wsparcie. Ubezpieczenie obejmuje następstwa nieszczęśliwych wypadków, które miały miejsce w związku z ruchem pojazdu, w momencie wsiadania/wysiadania, załadunku/wyładunku, w trakcie pobierania paliwa oraz podczas zatrzymania, postoju i naprawy pojazdu.
Ten rodzaj ubezpieczenia stanowi ochronę przed uszkodzeniem lub wybiciem szyb samochodowych. W ramach likwidacji szkody ubezpieczyciel zagwarantuje pokrycie kosztów związanych z naprawą oraz zakupem nowej szyby (jeśli jest to konieczne).
Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe traktują je jako osobny produkt, w części jest to po prostu element pakietu assistance (zazwyczaj jego rozszerzonej wersji). Ubezpieczenie opon zapewnia pomoc w przypadku uszkodzenia ogumienia ubezpieczonego pojazdu. Ochroną objęte są opony, dętki oraz koła. Kierowca otrzymuje gwarancję pokrycia kosztów ich wymiany i nierzadko także odholowanie pojazdu, gdyby naprawa na miejscu nie jest możliwa.
Jest to gwarancja finansowego zabezpieczenia przewożonych rzeczy osobistych na wypadek ich zniszczenia lub uszkodzenia w wypadku komunikacyjnym.
Ten rodzaj ochrony zapewnia finansową rekompensatę w przypadku kradzieży kluczyków, tablic i dowodu rejestracyjnego pojazdu.
Jeśli osoba posiadająca to ubezpieczenie straci w okresie ochrony pracę i zarejestruje się jako bezrobotna w urzędzie pracy, może liczyć na wsparcie ubezpieczyciela oferującego tego rodzaju produkt (jest to m.in. Proama). W ramach świadczeń bezrobotny otrzyma pokrycie kosztów eksploatacji pojazdu, m.in. koszt paliwa, opłatę składki ubezpieczenia OC po zakończeniu bieżącej ochrony, a także opłatę badania technicznego pojazdu.
To ubezpieczenie stanowi pomoc w postaci prawnego wsparcia interesów ubezpieczonego oraz osób upoważnionych do kierowania pojazdem. Polisa okaże się pomocna w przypadku spowodowania wypadku drogowego lub oskarżenia o popełnienie wykroczenia lub przestępstwa. Obejmuje ona zarówno pomoc informacyjną, jak i pokrycie kosztów sądowych czy pracy prawników.
W przypadku spowodowania szkody komunikacyjnej ochroni ubezpieczonego przed utratą zniżek przydzielanych za bezkolizyjną jazdę. Ochroną zniżek może zostać objęta zarówno obowiązkowa polisa OC na samochód, jak i dobrowolne ubezpieczenie autocasco, czyli AC.
Jest to międzynarodowy dowód posiadania ważnego ubezpieczenia OC. Dokument ten zapewnia ochronę obowiązkowego OC poza terenem państw, które podpisały Porozumienie Wielostronne, czyli w krajach niebędących członkami Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Państwa honorujące Zieloną Kartę to: Albania, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Iran, Maroko, Mołdawia, Macedonia, Rosja, Tunezja, Turcja, Ukraina.
Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych UFG i PBUK, w razie sprzedaży pojazdu na jego nabywcę przechodzą prawa i obowiązki wynikając z polisy OC zawartej przez jego poprzedniego właściciela. Po sfinalizowaniu transakcji do obowiązków należy zbywcy poinformowanie ubezpieczyciela o sprzedaży samochodu. Trzeba to zrobić w terminie 14 dni od daty podpisania umowy, bowiem zaniechanie tego obowiązku może skutkować wznowieniem umowy na kolejny rok.
Przejęta przez nabywcę umowa ubezpieczenia OC ulega rozwiązaniu z upływem okresu, na który została zawarta (nie jest też automatycznie przedłużana), chyba że nabywca pojazdu wypowie ją wcześniej na piśmie, o czym poniżej. Trzeba mieć jednak świadomość, że ubezpieczyciel ma prawo do rekalkulacji składki dla osoby, na którą przeszły prawa i obowiązki wynikające z umowy ubezpieczenia, co może skutkować koniecznością dopłaty.
Z opłatami za przejęte ubezpieczenie OC wiąże się dwie ważne reguły:
Nowy właściciel samochodu w dowolnym momencie może zrezygnować z dotychczasowego ubezpieczenia OC. W tym przypadku wystarczy zawrzeć umowę z innym towarzystwem i złożyć stosowne wypowiedzenie rezygnując z dotychczasowej polisy (wzór dokumentu można pobrać ze strony Rzecznika Finansowego: http://rf.gov.pl/tekst.php?kategoria=serwis-prawny&kategoria2=wzory-pism). W takiej sytuacji zbywcy należy się zwrot składki za niewykorzystany okres ubezpieczenia w ciągu 14 dni od daty wypowiedzenia umowy (bez względu na ewentualne szkody).
Tak, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zrezygnować z posiadanego OC samochodu. Odkąd w 2012 roku wprowadzono zmiany do ustawy o ubezpieczeniach komunikacyjnych, wypowiedzenie umowy ubezpieczenia stało się łatwiejsze, wyraźnie została też oddalona groźba wpadnięcia w tzw. pułapkę podwójnego ubezpieczenia (sytuacja, w której posiadacz pojazdu objęty jest ochroną ubezpieczeniową na podstawie dwóch lub więcej umów obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych w tym samym czasie). Trzeba tylko pamiętać, że nie wystarczy podpisanie nowej umowy OC z innym towarzystwem. Konieczne jest wypowiedzenie dotychczasowej umowy poprzez przesłanie do towarzystwa ubezpieczeniowego stosownego dokumentu.
Poniżej kilka możliwych scenariuszy (wzory przydatnych pism znajdują się na stronie Rzecznika Finansowego pod adresem: http://rf.gov.pl/tekst.php?kategoria=serwis-prawny&kategoria2=wzory-pism):
Jeśli okres aktualnego ubezpieczenia OC dobiega końca i chcesz zmienić towarzystwo, musisz złożyć pisemne wypowiedzenie najpóźniej na jeden dzień przed zakończeniem umowy. W przeciwnym razie polisa zostanie automatycznie przedłużona na następny okres ubezpieczeniowy. Wypowiadając umowę należy się upewnić, że zawarta w innym towarzystwie polisa OC jest już ważna, bowiem zarejestrowany pojazd nie może pozostawać bez ubezpieczenia.
Nawet jeśli nie zdążyłeś wypowiedzieć umowy OC i została ona automatycznie przedłużona, ciągle możesz zmienić towarzystwo ubezpieczeniowe. Wystarczy, że wykupisz inną polisę i złożysz stosowne wypowiedzenie związane z posiadaniem podwójnego ubezpieczenia. Trzeba tylko pamiętać, że w ten sposób wypowiedzieć można jedynie umowę przedłużoną automatycznie, a dotychczasowy ubezpieczyciel pobierze opłatę jedynie za okres, w którym faktycznie korzystaliśmy z ochrony ubezpieczenia. Za niewykorzystany okres ubezpieczenie otrzymasz natomiast zwrot pieniędzy.
Z chwilą wyrejestrowania samochodu wygasa obowiązek posiadania ubezpieczenia OC. Oznacza to, że gdy pojazd został skradziony, przekazany do złomowania lub zarejestrowany za granicą możesz zrezygnować z obowiązującej umowy ubezpieczenia. Procedura wypowiedzenia jest podobna jak w poprzednich sytuacjach, należy dostarczyć do ubezpieczyciela wypowiedzenie oraz niezbędne dokumenty poświadczające wyrejestrowanie pojazdu.
Umowę zawartą w systemie direct, czyli przez telefon lub internet, można dodatkowo wypowiedzieć w terminie 30 dni od dnia jej podpisania, ponieważ wynika to z zasad zawierania transakcji na odległość. Jednak rezygnując z takiej umowy musisz się liczyć z kosztami ubezpieczenia za okres, w którym faktycznie z niego korzystałeś.
Z polisy OC otrzymanej od poprzedniego właściciela pojazdu można zrezygnować w każdym momencie umowy. Gdy upewnisz się, że ochrona nowo zakupionej polisy zaczęła już działać, wystarczy dopełnić formalności dostarczając do dawnego ubezpieczyciela stosowne wypowiedzenie.
Obowiązkowy charakter ubezpieczenia OC pojazdów mechanicznych wynika z przekonania o konieczności wsparcia osób, które mogą ponieść szkody w wyniku kolizji spowodowanej przez innych uczestników ruchu drogowego. Sprawca zdarzenia na drodze jest zobowiązany do pokrycia powstałych wskutek swojego działania strat, a polisa OC zapewnia mu ochronę przed finansowymi konsekwencjami szkód na zdrowiu i mieniu poszkodowanych osób i tym samym zwalnia go z konieczności wypłacenia odszkodowania z własnych pieniędzy. W jego imieniu rekompensatę poszkodowanym wypłaca zakład ubezpieczeń.
Podstawą prawną obowiązku posiadania ubezpieczenia OC jest Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Opisany w ustawie zakres ochrony dotyczy wszystkich towarzystw ubezpieczeniowych i określa ich odpowiedzialność na sumę 5 mln euro przypadku szkód na osobie i 1 mln euro w przypadku szkód na mieniu. W rezultacie każdy ubezpieczyciel oferuje klientom taki sam produkt pod względem konstrukcji, ale należy pamiętać, że OC samochodu różni się ceną w zależności od sprzedającego je ubezpieczyciela.
Ubezpieczenie OC działa na terytoriach 32 państw, które podpisały wymagane w takich sytuacjach Porozumienie Wielostronne, a więc przede wszystkim w krajach członkowskich Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Są to: Andora, Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Islandia, Litwa, Łotwa, Malta, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Szwajcaria, Szwecja, Słowacja, Słowenia, Wielka Brytania, Włochy, Węgry, a od 1 stycznia 2012 r. także Serbia.
Z kolei w kilkunastu kolejnych państwach ubezpieczenie zadziała, ale tylko wtedy, gdy właściciel samochodu posiada Zieloną Kartę. Tymi krajami są: Albania, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Iran, Izrael, Macedonia, Maroko, Mołdawia, Rosja, Tunezja, Turcja, Ukraina.
Kradzież auta jest dla jego właściciela trudną sytuacją, bowiem traci on nie tylko środek komunikacji, ale także część majątku. Straty finansowe spowodowane utratą pojazdu mogą być jednak mniej dotkliwe, jeśli wcześniej zadbamy o odpowiednie zabezpieczenie auta. W tekście poradnika wyjaśniamy, jakie ubezpieczenie samochodu od kradzieży wybrać, aby w razie czego dostać satysfakcjonujące odszkodowanie.
Prowadzone przez policję statystyki wykazują, że ilość zgłoszonych kradzieży samochodów na przestrzeni ostatnich lat znacznie spadła. Mimo tego problem ten nadal dotyczy wielu kierowców. W pierwszej kolejności o ubezpieczeniu auta od kradzieży powinni pomyśleć właściciele stosunkowo młodych i wartościowych pojazdów. Bowiem im auto jest młodsze, tym wyższe ryzyko kradzieży. Warto także zajrzeć do policyjnych statystyk i sprawdzić, czy posiadany przez nas model znalazł się na liście pojazdów, które „upodobali” sobie złodzieje. Polisa na wypadek tego typu sytuacji powinna być priorytetem także dla właścicieli aut, które parkowane są na niestrzeżonych parkingach lub przy ulicy.
Ubezpieczenie pojazdu na wypadek kradzieży najczęściej zawiera się w ramach polisy AC. Należy jednak wiedzieć, że to dobrowolna polisa, którą towarzystwa oferują w różnych wariantach. Oznacza to, że w jednej firmie możemy kupić ubezpieczenie auta wyłącznie od kradzieży pojazdu, w innej natomiast będziemy musieli zdecydować się na produkt o szerszym zakresie ochrony obejmującym inne nieprzewidziane sytuacje.
Przy zakupie ubezpieczenia auta od kradzieży należy zwrócić uwagę również na terytorialny zakres ochrony. Większość polis gwarantuje odszkodowanie tylko w sytuacji, gdy samochód zostanie skradziony na terytorium kraju. Jeśli często podróżujemy własnym autem poza granice Polski, warto zdecydować się na polisę, której ochrona obowiązuje również w pozostałych krajach europejskich.
Bywa jednak tak, że ze względu na cenę pełen pakiet AC okazuje się nieatrakcyjny dla starszego, kilkunastoletniego samochodu. W podobnej sytuacji są także kierowcy nieposiadający zniżek na zakup AC, które w związku z tym bywa drogie. W takich przypadkach warto zdecydować się na minicasco, czyli ubezpieczenie zapewniającego ochronę w okrojonym zakresie, najczęściej na wypadek kradzieży czy szkody całkowitej.
Płomienie są w stanie w ciągu kilku minut zamienić samochód w bezużyteczny wrak. Takiego starcia z żywiołem obawia się wielu kierowców. Wyjaśniamy, czy w takiej sytuacji wystarczy ubezpieczenie AC i czy obejmuje ono naprawę szkód w wyniku pożaru auta.
Autocasco to dobrowolne ubezpieczenie komunikacyjne, które chroni samochód przed kradzieżą, zniszczeniem lub uszkodzeniem w wyniku wypadków i zdarzeń losowych. AC obejmuje swoją ochroną także szkody powstałe w wyniku pożaru i wybuchu. Oczywiście to, co dokładnie obejmuje autocasco, zależy od warunków, jakie oferuje zakład ubezpieczeń, dlatego niezwykle ważne jest dokładne zapoznanie się z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia jeszcze przed podpisaniem umowy. W dokumencie tym znajduje się szczegółowy opis sytuacji, w których ubezpieczyciel będzie zobowiązany wypłacić odszkodowanie z ubezpieczenia AC.
Choć w ramach podstawowego pakietu ubezpieczenia AC zazwyczaj pojazd objęty jest ochroną na wypadek zdarzeń losowych, takich jak pożar, to trzeba mieć świadomość, że część okoliczności sprzyjających powstaniu szkody może spowodować odmowę wypłaty odszkodowania. Każdy ubezpieczyciel w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU) podaje także katalog okoliczności, w których nie ponosi odpowiedzialności za szkodę.
Ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania z tytułu pożaru kiedy:
Oznacza to, że jeśli przyczyną ognia jest awaria pojazdu to takie zdarzenie na ogół będzie wyłączane spod ochrony ubezpieczeniowej. Aby mieć jednak pewność w tej sprawie należy skontaktować się ze swoim towarzystwem ubezpieczeniowym.
Poszkodowani w wypadku komunikacyjnym, którzy posiadają ubezpieczenie AC, mają do dyspozycji dwa rozwiązania związane z likwidacją szkody – mogą to zrobić korzystając z OC sprawcy lub z własnej polisy. W jakich sytuacjach warto wybrać drugą opcję?
Każdy kto posiada ubezpieczenie AC po wypadku lub stłuczce, do której doszło nie z jego winy, może naprawić auto korzystając z OC sprawcy lub własnego ubezpieczenia. Kierowcy decydujący się na pierwszą drogę często skarżą się na długi proces odszkodowawczy. Natomiast wybierając opcję likwidacji szkody z posiadanego AC można liczyć, że sam proces przebiegnie sprawniej. Wielu kierowców rezygnuje jednak z tego rozwiązania obawiając się utraty zniżki za bezszkodową jazdę.
Kierowcy, którzy mimo posiadanego AC po stłuczce dokonują naprawy pojazdu z polisy OC sprawcy, obawiają się utraty zniżek za bezszkodowość. Na szczęście okazuje się, że w niektórych przypadkach obawy te nie są uzasadnione. Z posiadanego ubezpieczenia śmiało można skorzystać, gdy kwota odszkodowania z ubezpieczenia AC w całości będzie zrefundowana z polisy OC sprawcy wypadku. W takiej sytuacji kierowca nie powinien stracić zniżek za bezszkodowy przebieg AC. Bowiem jeśli ubezpieczyciel uzyska regres z OC sprawcy, to zdarzenie zostanie usunięte z historii szkodowości i przy odnawianiu polisy potraktuje kierowcę tak, jakby nie miał żadnej szkody.
Skorzystanie z własnego ubezpieczenia AC poleca się głównie przy szkodach całkowitych nowych aut. Dla przykładu, jeśli zakupiony w tym roku samochód został rozbity to opłaca się skorzystać z AC, gdyż ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie na podstawie wartości salonowej pojazdu. Natomiast w przypadku likwidacji szkody z OC można liczyć na odszkodowanie wyliczone na podstawie wartości rynkowej z dnia szkody, czyli średnio o 10-15% mniej.
Choć likwidacji szkody z AC przebiega szybciej, to jednak w większości przypadków polisa OC ma szerszy zakres ochrony. Wynika to z ustawy, w myśl której odszkodowanie wypłacone z OC powinno pokryć rzeczywiste straty i utracone korzyści poszkodowanego. Oznacza to, że poszkodowani w wypadku komunikacyjnym, którzy posiadają ubezpieczenie AC, przed decyzją o likwidacji szkód powinni upewnić się, jakie koszty pokryje posiadane autocasco, a dopiero później podjąć decyzję o zgłoszeniu szkody z posiadanego ubezpieczenia.
Jeżeli przy likwidacji szkody poszkodowany zdecyduje się na skorzystanie z AC, nie powinno być problemu, żeby zgłosić roszczenie o uzupełnienie odszkodowania z polisy OC sprawcy.
W branży ubezpieczeniowej znane jest powiedzenie, że ubezpieczenie może być albo dobre, albo tanie. Co jeśli zależy nam, aby w przypadku AC jakość szła w parze z ceną? Przeczytaj ten poradnik, jeśli nie chcesz płacić wysokiej składki za AC, ale jednocześnie zastanawiasz się czy tanio może oznaczać dobrze.
Ubezpieczenie AC to dobrowolna ochrona auta, a jej warunki mogą się znacznie różnić w zależności od towarzystwa. Dostępne na rynku oferty różnią się nie tylko warunkami ubezpieczenia, ale przede wszystkim ceną. Dlatego też kierowcy bardzo często zadają sobie pytanie, jak zaoszczędzić na ubezpieczeniu auta? Na szczęście tanie ubezpieczenie AC jest w zasięgu ręki, wystarczy zastosować się do kilku sprawdzonych sposobów na obniżenie składki.
Ubezpieczyciele według własnych zasad kalkulują wysokość składki i przyznawanej właścicielowi pojazdu zniżki, dlatego różnice w cenie polisy pomiędzy poszczególnymi ofertami wynosić mogą nawet kilkaset złotych. Tanią polisę AC znaleźć można tylko porównując oferty różnych towarzystw ubezpieczeniowych. W tym celu skorzystać możecie z naszego kalkulatora ubezpieczeń komunikacyjnych lub udać się do jednej z naszych placówek, gdzie przy pomocy doradcy poznacie szczegóły ofert wszystkich największych ubezpieczycieli.
Ubezpieczyciele doceniają lojalnych klientów. Część z nich jest w stanie zaproponować atrakcyjny rabat przedłużającym umowę ubezpieczenia na kolejny rok. Często zdarza się, że towarzystwa ubezpieczeniowe mogą zaproponować stałym klientom zniżki na opcjonalne usługi lub rozszerzenie zakresu ochrony lub podwyższenie sumy ubezpieczenia.
Kupując ubezpieczeni OC i AC w pakiecie z innymi ubezpieczeniami zazwyczaj możemy liczyć na atrakcyjny rabat. Wynika to z fakty, że ubezpieczyciele są skłonni udzielić zniżki klientom decydującym się na zakup różnych ubezpieczeń w pakiecie. Tanie ubezpieczenie AC możemy wynegocjować również gdy ubezpieczamy drugi bądź kolejny pojazd.
Jeśli uda się znaleźć tanie ubezpieczenia AC koniecznie trzeba jeszcze zwrócić uwagę na jego zakres. W ubezpieczeniu AC istotne znaczenie dla końcowej ceny mają m.in. udziały własne w szkodzie, amortyzacja części czy franszyza integralna. Dlatego jeszcze przed zakupem polisy AC należy sprawdzić, jakie dokładnie czynniki spowodowały niską cenę ubezpieczenia, aby mieć pewność, że w przypadku wystąpienia szkody otrzymamy satysfakcjonujące odszkodowanie.
Dobrym rozwiązaniem dla osób, które chcą zaoszczędzić na polisie AC jest możliwość skorzystania z ubezpieczenia typu minicasco, które zapewnia mniejszy zakres ochrony, ale jednocześnie jest też znacznie tańsze od pełnego pakietu AC.
Udział własny w szkodzie może być zarówno skutecznym sposobem na obniżenie ceny, ale i źródłem niemiłego zaskoczenia. W tym poradniku tłumaczymy, jak udziały własne wpływają na cenę ubezpieczenia Autocasco i co zrobić, żeby AC było jednocześnie tanie i dobre.
Autocasco jest dobrowolnym ubezpieczeniem komunikacyjnym, które zapewnia ochronę pojazdu przed konsekwencjami szkód spowodowanych z winy kierującego lub w wyniku zdarzeń losowych. Warunki ubezpieczenia AC, w przeciwieństwie do obowiązkowego OC, w każdym towarzystwie są inne, dlatego warto się im dokładnie przyjrzeć. Jedną z ważniejszych kwestii jest udział własny, czyli część wartości szkody, jaką właściciel pojazdu zobowiązuje się pokryć w sytuacji jej wystąpienia. Warunek ten szczegółowo opisany jest w umowie ubezpieczenia, w zależności od towarzystwa ubezpieczeniowego wyrażany jest kwotowo bądź procentowo.
W ubezpieczeniu AC udziały własne mają duże znaczenie dla wysokości składki. Im wyższy jest udział własny w szkodzie tym niższa będzie cena ubezpieczenia. Jednocześnie wysoki udział własny oznacza, że ubezpieczyciel zwróci tylko część kosztów, które zostały poniesione podczas naprawy pojazdu. Kierowcy, którzy nie wczytują się dokładnie w warunki umowy, mogą być niemiło zaskoczeni i ponieść finansowe konsekwencje swojej nieświadomości w sytuacji gdy dojdzie do szkody. Dlatego właśnie tak istotne jest, aby przed zakupem polisy AC dowiedzieć się, jakie dokładnie czynniki spowodowały niską cenę ubezpieczenia.
Podczas zawierania umowy warto zapytać także o możliwość zniesienia udziału własnego w AC.
W przypadku gdy polisa obejmuje wysoki udział własny, odszkodowanie za szkodę częściową może okazać się rozczarowaniem dla właściciela pojazdu. Pomniejszone o udziały własne odszkodowanie może nie być wystarczające, aby pokryć szkody i zrekompensować utratę zniżek wynikającą z skorzystania z ubezpieczenia AC.
Należy jednak wiedzieć, że czasem wystarczy zdecydować się na polisę kilkadziesiąt złotych droższą, w której udział własny zostanie zdecydowanie zmniejszony lub całkowicie zniesiony. Co w przypadku szkody będzie oznaczać wypłatę bardziej satysfakcjonującego odszkodowania.
Na etapie decyzji o zakupie polisy AC warto zrobić rozeznanie i sprawdzić wszystkie dostępne na rynku oferty. Tylko w ten sposób znaleźć można najkorzystniejsze ubezpieczenie. Ceny ubezpieczenia mogą się znacznie różnić w zależności od firmy. Wynika to z faktu, że każdy ubezpieczyciel na własnych zasadach udziela zniżek na ubezpieczenie Autocasco. Jakie więc zniżki przysługują w AC?
System przyznawania kierowcy zniżek i zwyżek, czyli tzw. bonus malus zazwyczaj jest szczegółowo opisany w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Zasady, na jakich ubezpieczyciele przyznają zniżki w AC ustalane są przez każdą firmę indywidualnie, dlatego mogą się one znacznie różnić w zależności od ubezpieczyciela. Szukając optymalnej ochrony i jednocześnie korzystnej cenowo polisy dla swojego auta warto więc zapoznać się z szczegółami różnych ofert.
Choć zasady przyznawania zniżek zależą od polityki ubezpieczyciela, to jednak można wyróżnić kilka ogólnych czynników, które mają bezpośredni wpływ na zniżki z tytułu AC. Na obniżenie ceny ubezpieczania AC wpływa:
Warto pamiętać także, że obniżyć składkę możemy również poprzez wniesienie opłaty za polisę AC jednorazowo. Wielu ubezpieczycieli posiada również w swojej ofercie specjalne zniżki np. dla kierowców przedłużających umowę.
Coraz więcej ubezpieczycieli udostępnia swoim klientom możliwość przeniesienia zniżek z ubezpieczenia OC także na ubezpieczenia AC. Oznacza to możliwość zakupu Autocasco korzystając z takiego samego rabatu, jakiego ubezpieczyciel udzielił w przypadku OC. Wymogiem koniecznym do skorzystania z takiego upustu jest zawarcie obu umów w tym samym towarzystwie ubezpieczeniowym.
Wielu kierowców obawiając się utraty zniżki z tytułu AC rezygnuje ze zgłaszania ubezpieczycielowi drobnych szkód. Warto wiedzieć jednak, że już za niewielką kwotę do AC dokupić można ubezpieczenie ochrony zniżek. To zabezpieczenie, które ma na celu uchronić właścicieli polis przed koniecznością wyboru pomiędzy naprawą auta a utratą wypracowanych zniżek. W zależności od ubezpieczyciela, cena dodatkowej gwarancji zapewniającej utrzymanie rabatu pomimo likwidacji drobnej szkody oscyluje w granicy 100 zł i zazwyczaj obejmuje sytuacje, w których koszty naprawy nie przekroczą 1500 zł.
Trzeba wiedzieć także, że kierowcy posiadający maksymalną zniżkę za bezszkodową jazdę, w chwili zgłoszenia jednej szkody nie są pozbawiani całego pakietu zniżek. Niewielka stłuczka spowoduje spadek o jeden stopień w tabeli określającej poziom przyznawanego rabatu.
Umowę ubezpieczenia AC zazwyczaj podpisuje się na okres 12 miesięcy, najczęściej opłacając składkę jednorazowo. Co jednak, gdy stwierdzimy, że ochrona ubezpieczenia nie jest nam już potrzebna. Czy można zrezygnować z AC?
W zależności od zakładu ubezpieczeń, z którym podpisaliśmy umowę AC, oraz przyjętych przez niego Ogólnych Warunków Ubezpieczenia, można odstąpić od umowy przed datą końca ochrony. Zasadą wspólną dla wszystkich ubezpieczycieli, wynikającą z zapisów prawa, jest ograniczenie wprowadzające możliwość odstąpienia od umowy autocasco przez przedsiębiorcę w ciągu 7 dni od jej zawarcia, natomiast w przypadku pozostałych osób nieprzekraczalnym terminem umożliwiającym wypowiedzenie umowy jest 30 dni od daty widniejącej na polisie. Rozwiązanie umowy nie znosi jednak obowiązku zapłaty składki za okres, w którym umowa była ważna. Warto więc zapamiętać, że wypowiedzenie autocasco przebiega inaczej niż wypowiedzenie OC.
Najczęstszą przyczyną rezygnacji z umowy AC jest sprzedaż pojazdu. W takiej sytuacji zazwyczaj umowa ubezpieczenia automatycznie przestaje być ważna w momencie zbycia auta, jednak jeśli jego poprzedni właściciel będzie chciał ubiegać się o zwrot składki za niewykorzystany okres ubezpieczenia, musi zwrócić się do towarzystwa ubezpieczeniowego z stosownym wnioskiem i dokumentami.
Kolejnym powodem, dla którego właściciel pojazdu może ubiegać się o rezygnację z umowy AC w trakcie jej trwania jest wypłata lub odmowa wypłaty odszkodowania. W takiej sytuacji kierowca może liczyć na zwrot niewykorzystanej składki za czas do końca okresu, za który była opłacona.
Jeśli właściciel pojazdu chcę otrzymać zwrot pieniędzy za niewykorzystany okres AC powinien zgłosić się do swojego ubezpieczyciela z wnioskiem o zwrot składki ubezpieczeniowej. Jeśli podstawą do ubiegania się o niewykorzystaną składkę jest sprzedaż samochodu należy przygotować także zawiadomienie o zbyciu pojazdu, najlepiej w formie kopii umowy kupna sprzedaży.
Konsumpcja, czy inaczej redukcja sumy ubezpieczenia to zmniejszenie sumy ubezpieczenia pojazdu o kwotę wypłaconego odszkodowania. Oznacza to, że jeżeli np. ubezpieczyliśmy samochód w ramach autocasco na kwotę 30 tys. zł i doszło do szkody, za którą otrzymaliśmy od ubezpieczyciela 5 tys. zł odszkodowania, to suma ubezpieczenia pojazdu automatycznie „spadnie” do 25 tys. zł. Taka też byłaby wówczas wysokość odszkodowania w przypadku kradzieży lub szkody całkowitej samochodu.
Ubezpieczyciele oferują zwykle możliwość podwyższenia sumy ubezpieczenia do pierwotnej wysokości, ale oznacza to zapłatę dodatkowej składki. Ponadto niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe mają w swojej ofercie polisy, które nawet w przypadku wypłaty odszkodowania gwarantują niezmienną sumę ubezpieczenia. Mowa tu o ochronie z tzw. odnawialną sumą ubezpieczenia.
Różnice pomiędzy normalną polisą AC a minicasco są widoczne na poziomie ceny oraz oczywiście zakresu ochrony i dostępności, ponieważ autocasco działa jako osobny produkt do kupienia, a minicasco tylko integralny dodatek do OC (czyli część ochrony OC), który nie buduje historii posiadania polisy AC (nie ma więc wpływu na późniejsze zniżki).
W swojej „dużej” wersji AC jest zazwyczaj dostępne u ubezpieczycieli w różnych wariantach, jednak należy uznać, że najważniejszymi elementami, które mogą wejść w zakres AC są działające w Polsce i za granicą:
Minicasco podlega pod tym względem wyraźnym ograniczeniom. W pomniejszonej wersji AC kierowca może liczyć najczęściej na odszkodowanie po kradzieży oraz ewentualnie na rekompensatę po uszkodzeniu pojazdu wyłącznie na terenie Polski. Ochrona w ramach minicasco nie obejmuje jednak swym zasięgiem pełnego katalogu możliwych przyczyn uszkodzeń samochodu – np. wyłączone są uszkodzenia powstałe w kolizji z innym samochodem lub zderzenia ze znajdującymi się przy drodze obiektami, m.in. znakami drogowi czy płotami) i nie zawiera pakietu assistance. W niektórych towarzystwach w ramach minicasco likwidacji podlegają z kolei wyłącznie szkody całkowite.
Dla kogo jest minicasco? Jego zakup powinny rozważyć osoby nieposiadające zniżek na zakup pełnego autocasco, które jest w związku z tym bardzo drogie. Dzięki minicasco kierowcy zyskują może niepełną, ale na pewno przydatną ochronę. Minicasco jest też dobrą alternatywą dla osób, które rzadko korzystają z samochodu i poruszają się tylko po krótkich trasach – w ich przypadku ryzyko szkód jest stosunkowo niewielkie, więc i ochrona nie musi być bardzo szeroka. Niezależnie od częstotliwości jazdy minicasco może być przydatne w przypadku kradzieży, zwłaszcza jeśli posiadany samochód znajduje się na liście „ulubionych” pojazdów złodziei.
Z kolei pełne autocasco to ochrona dla każdego kierowcy, który chce mieć kompleksowe zabezpieczenie na wypadek kradzieży, uszkodzeń, które sam spowoduje na swoim pojeździe, a także zależy mu na ubezpieczeniu assistance. Należy przy tym pamiętać, że ubezpieczyciele często niechętnie w ramach AC ubezpieczają starsze samochody. Dla ich posiadaczy skorzystanie z minicasco może więc okazać się często jedyną możliwością uzyskania tego typu dobrowolnej ochrony.
Autocasco, czyli inaczej mówiąc ubezpieczenie AC, to ochrona bardziej złożona niż obowiązkowe OC samochodu. Podstawą AC jest zabezpieczenie kierowcy przed takimi sytuacjami jak kradzież pojazdu, jego uszkodzenie spowodowane siłami przyrody lub działaniem samego właściciela czy konieczność holowania lub wsparcia w losowych sytuacjach na drodze (np. brak paliwa, zamrożone zamki, wyładowany akumulator). Zakres ochrony w ramach AC jest więc szeroki i posiadacz ubezpieczenia będzie mógł powiedzieć, że jest ono dla niego odpowiednie, gdy kupi polisę faktycznie odzwierciedlającą jego potrzeby. Aby to zrobić, trzeba zastanowić się nad kilkoma związanymi z AC kwestiami. Oto one:
Nie ma takich zabezpieczeń, które w 100% chroniłyby przed działaniem złodziei. Dlatego tak pomocne okazuje się dodanie do ubezpieczenia AC ryzyka kradzieży samochodu. Z tego elementu polisy absolutnie nie należy rezygnować, jeśli ma się pojazd należący do grupy „ulubionych” modeli przestępców lub po prostu chce się kompleksowo chronić własne auto. Po ewentualnej kradzieży ubezpieczyciel sprawdza, czy szkoda nie była wynikiem zaniedbania właściciela samochodu, a następnie wypłaca odszkodowanie w ustalonej wysokości.
Jednak ubezpieczenie AC to nie tylko zabezpieczenie finansowe na wypadek kradzieży. Jeśli zajdzie taka potrzeba, właściciel samochodu może również w ramach polisy swój pojazd naprawić. Kupując polisę kierowca staje przed wyborem wariantu kosztorysowego (gotówkowego) lub serwisowego (bezgotówkowego). W pierwszym przypadku po zgłoszeniu szkody wypłacana jest zaakceptowana przez kierowcę suma zawarta w kosztorysie szkody (wycena rzeczoznawcy), a naprawy dokonuje on we własnym zakresie – jest to zazwyczaj opłacalne w przypadku starszych pojazdów. Z kolei wariant serwisowy polecany jest właścicielom nowszych samochodów – ten model zakłada skierowanie auta do warsztatu, który rozlicza się z ubezpieczycielem bez udziału właściciela samochodu.
Bardzo ważnym elementem AC jest suma, na jaką zawarte jest ubezpieczenie. Należy upewnić się, że odpowiada ona faktycznej wartości chronionego pojazdu. Suma ubezpieczenia ma wpływ na składkę – im wyższą wartość zadeklarujemy w umowie ubezpieczenia AC, tym więcej zapłacimy za polisę. Pamiętajmy jednak, że podanie wartości pojazdu wyższej niż rzeczywista nie spowoduje, że odszkodowanie będzie wyższe niż kwota pozwalająca zlikwidować szkodę (np. kupić nowe auto po kradzieży). Po otrzymaniu zgłoszenia zakłady ubezpieczeń i tak dokonają wyceny na dzień szkody i to będzie podstawą do wypłaty odszkodowania. Dlatego nie opłaca się deklarować wartości auta większej niż faktyczna, podobnie jak nie należy jej zaniżać. W pierwszym przypadku niepotrzebnie zapłacimy wyższą składkę, w drugim może się okazać, odpowiedzialność ubezpieczyciela za naprawę naszej szkody będzie za mała, aby naprawić szkodę.
Wybierając odpowiednie AC warto też sprawdzić możliwość zniesienia udziałów własnych oraz amortyzacji części. Pierwszy element uchroni przed pomniejszeniem odszkodowania o stałą kwotę (np. 250 zł) lub procent (np. 10%) wartości szkody, które kierowca zobowiązuje się pokryć zawierając umowę ubezpieczenia. Zniesienie amortyzacji pozwoli natomiast zabezpieczyć się przed pomniejszeniem wartości części niezbędnych do przeprowadzenia naprawy auta.
Warto przyjrzeć się bliżej również usłudze assistance, czyli tzw. ubezpieczeniu pomocowemu. Polega ona na wsparciu w takich sytuacjach jak m.in. konieczność holowania samochodu do warsztatu, uruchomienia go na trasie (np. w związku z brakiem paliwa), zorganizowaniu samochodu zastępczego, zmiennika za kierownicą czy dostępie do infolinii samochodowej. Pakiety assistance różnią się między sobą zakresem – w wariancie standardowym nie wszystkie usługi będą dostępne, a wariant najszerszy (często nazywany premium) z pewnością pozwoli w pełni skorzystać ze wszelkich możliwych opcji pomocy. Rozszerzenie podstawowego pakietu assistance wiąże się oczywiście ze wzrostem składki, ale daje gwarancję, że ubezpieczyciel np. nie odmówi holowania ze względu na limit kilometrów.
Zanim wybierzemy polisę AC powinniśmy również zwrócić uwagę na wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela zapisane w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU) oraz upewnić się czy ochrona obejmuje tylko terytorium Polski, czy działa również poza jej granicami. Pamiętaj, że w przypadku ubezpieczenia autocasco należy także starannie przyjrzeć się samemu towarzystwu ubezpieczeniowemu, ponieważ w takich firmach jak Gothaer, Benefia czy HDI ubezpieczenia mogą się pod tym kątem różnić. W tym kontekście dodatkowego znaczenia nabiera również porównywarka ubezpieczeń.
Franszyza redukcyjna jest pojęciem używanym zamiennie z udziałem własnym w szkodzie zgłoszonej z ubezpieczenia AC. Aby zrozumieć, co ten termin oznacza, należy w pierwszej kolejności wyjaśnić, że sama franszyza jest zapisem w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU), zgodnie z którym część szkody ubezpieczony właściciel samochodu pokrywa z własnej kieszeni. Franszyzy w ubezpieczeniach autocasco można podzielić na integralne (ubezpieczyciel nie likwiduje szkód poniżej określonej wartości) oraz właśnie redukcyjne.
Franszyzę redukcyjną można najprościej opisać jako stałą kwotę lub procent wartości szkody, o jaką ubezpieczyciel pomniejsza wypłatę odszkodowania. Udział właściciela pojazdu w szkodzie może więc wynosić np. 5%, 10% czy nawet 20% lub być konkretnie wskazaną sumą, np. 500 zł czy 1000 zł. Jeśli zatem kierowca umówił się z ubezpieczycielem, że pokrywa 10% każdej szkody, to w przypadku uszkodzenia o wartości 1000 zł może liczyć na wypłatę 900 zł.
Przed zakupem ubezpieczenia AC warto zapoznać się z OWU co najmniej kilku zakładów ubezpieczeń, aby sprawdzić, jaka jest proponowana przez ubezpieczyciela wysokość franszyzy redukcyjnej. Każdy ubezpieczyciel może bowiem po swojemu kształtować zasady, na jakich działa udział własny. Jako przykład można podać AXA Direct – w przypadku podstawowego zakresu AC ten ubezpieczyciel ustala wysokość franszyzy redukcyjnej indywidualnie z klientem, a np. w dodatkowym ubezpieczeniu szyb jest to stała wartość 10%, jeśli uszkodzeniu uległa przednia szyba auta.
Bardzo ważne jest to, że ubezpieczyciele traktują franszyzę redukcyjną w sposób ruchomy. Oznacza to, że można wykreślić ją z zapisów znajdujących się w umowie ubezpieczenia AC. Trzeba tylko pamiętać, że będzie się to wiązało ze wzrostem składki. Niekiedy ubezpieczyciele pozwalają kierowcom samodzielnie dodać do polisy udział własny i zyskać dzięki temu zniżkę – tak jest m.in. w towarzystwie ubezpieczeń Gothaer, gdzie w przypadku polisy od uszkodzenia lub kradzieży pojazdu można wprowadzić franszyzę redukcyjną w wysokości 500 zł, 1.000 zł, 1.500 zł albo 2.000 zł.
Kupując ubezpieczenie autocasco bardzo często spotykamy się z pojęciem franszyzy integralnej. Warto wiedzieć, co ono oznacza, ponieważ jest to bardzo istotne w kontekście likwidacji szkód. W pierwszej kolejności należy jednak wyjaśnić, czym w ogóle jest franszyza. W ten sposób można nazwać zapis w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU) jakiegoś zakładu ubezpieczeń, na mocy którego część lub całość poniesionej szkody pokrywana jest we własnym zakresie przez właściciela pojazdu. Można wyróżnić dwa rodzaje franszyz – integralną oraz redukcyjną (zwaną także udziałem własnym, polegającym na potrąceniu ustalonej w umowie ubezpieczenia części odszkodowania).
Franszyza integralna oznacza kwotę, do której ubezpieczyciel nie odpowiada za powstałą szkodę. Inaczej mówiąc, zapis w OWU o franszyzie integralnej powoduje, że szkody poniżej jakiejś wartości nie podlegają ochronie ubezpieczeniowej. Jeśli natomiast wartość zgłoszonej z ubezpieczenia AC szkody przekracza próg franszyzy integralnej, ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie w całości.
Aby zobrazować to przykładem, warto powołać się np. na zapisy obecne w Ogólnych Warunkach Ubezpieczeń Komunikacyjnych PZU. W wyłączeniach odpowiedzialności ubezpieczyciel podaje m.in., że ochroną w ramach AC nie są objęte szkody, których wartość nie przekracza 500 zł w przypadku samochodów osobowych, chyba że umówiono inną wysokość franszyzy integralnej. Czyli w powyższym przypadku klient PZU nie otrzyma odszkodowania za uszkodzenie o wartości np. 300 zł, ale dostanie pełną rekompensatę, jeśli zniszczenie samochodu wyniesie przynajmniej 500 zł.
Należy wiedzieć, że ubezpieczyciele raczej nie dopuszczają usunięcia franszyzy integralnej z umowy ubezpieczenia AC. Dlatego wybierając dla siebie polisę trzeba porównać oferty przynajmniej kilku towarzystw i sprawdzić, od jakich wartości poszczególne firmy zaczynają zajmować się szkodami.
Posiadacze ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC korzystają z ochrony na wypadek szkód, które wyrządzą osobom trzecim, a także kradzieży, zniszczeń czy uszkodzeń ich własnego pojazdu. Do podstawowego zakresu tych ubezpieczeń można również dołożyć dodatkowe elementy, aby kompleksowo chronić się od wszystkich nieprzewidzianych zdarzeń na drodze.
Assistance (ubezpieczenie pomocowe) jest standardowym dodatkiem do ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC. Posiadacz assistance może przede wszystkim skorzystać ze wsparcia na miejscu awarii czy wypadku, gdzie jego pojazd zostanie w przypadku niewielkiej usterki od razu naprawiony, ewentualnie odholowany do warsztatu lub miejsca zamieszkania. W ramach assistance można również liczyć na:
Podstawowy zakres assistance jest o wiele węższy niż jego rozszerzony wariant ubezpieczenia pomocowego. Różnice dotyczą zarówno liczby świadczonych usług, ale również takich kwestii jak limit kilometrów nakładany na holowanie pojazdu czy długość czasu, na jaki wynajmowany jest pojazd zastępczy. Dlatego przed zakupem warto dokładnie przestudiować warunki umowy!
Ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków należy do grupy ubezpieczeń osobowych i polega na ochronie obejmującej życie lub zdrowie ubezpieczonego w czasie podróży samochodem. Ubezpieczenie NNW zapewnia mu wsparcie finansowe w związku z uszczerbkiem na zdrowiu powstałym w następstwie nieszczęśliwego wypadku drogowego zarówno w kraju, jak i za granicą. Co ważne, ochroną ubezpieczeniową objęty jest nie tylko właściciel polisy, ale i wszyscy pasażerowie w liczbie zapisanej w umowie ubezpieczenia.
Ubezpieczenie NNW obejmuje trwałe następstwa wypadków, które miały miejsce:
Im wyższą sumę ubezpieczenia wybierze się podczas zakupu, tym większe będzie odszkodowanie. Zazwyczaj każdy 1% uszczerbku na zdrowiu odpowiada rekompensacie wyrażonej w takim samym procencie sumy ubezpieczenia.
Ochrona w ramach obowiązkowego OC działa na terytoriach 32 państw, które podpisały Porozumienie Wielostronne, a więc przede wszystkim w krajach członkowskich Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. W kilkunastu kolejnych państwach ubezpieczenie zadziała tylko wtedy, gdy właściciel samochodu posiada Zieloną Kartę, czyli działający międzynarodowo dowód posiadania ważnego ubezpieczenia OC.
Państwa wymagające Zielonej Karty to: Albania, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Iran, Maroko, Mołdawia, Macedonia, Rosja, Tunezja, Turcja, Ukraina.
Umowę ubezpieczenia Zielona Karta zawiera się na okres nie krótszy niż 15 dni oraz nie dłuższy niż 1 rok. Większość towarzystw oferuje ją jako bezpłatny dodatek do ubezpieczenia OC, inne pobierają za nią niewielką dopłatę.
Ubezpieczenie szyb zapewnia ochronę przed skutkami uszkodzenia lub wybicia szyb samochodowych. W ramach likwidacji szkody ubezpieczyciel gwarantuje konieczną wymianę szyb, a także pokrywa dodatkowe koszty związane z naprawą. Decydując się na tę dobrowolną polisę należy przede wszystkim zwrócić uwagę na określoną w umowie sumę ubezpieczenia, czyli wartość strat, która stanowi górną granicę odpowiedzialności ubezpieczyciela.
Zgłoszenie zostanie przyjęte przez ubezpieczyciela, jeśli wpłynie do niego w ściśle określonym terminie, np. nie później niż 5 dni roboczych po szkodzie. Należy uważać, aby przed rozpoczęciem procesu likwidacji szkody uszkodzenie się nie zwiększyło. Nie wolno również na własną rękę podejmować naprawy lub wymiany szyby.
Do podstawowego zakresu ubezpieczeń można również dołączyć takie jak:
Jednym z podstawowych kryteriów, które ubezpieczyciele biorą pod uwagę kalkulując składkę, jest historia jazdy ubezpieczającego się kierowcy. Towarzystwa najwyżej cenią osoby jeżdżące bezszkodowo, przyznając im wysokie zniżki za brak kolizji czy wypadków na koncie. Jednak wystarczy już jedna szkoda, by za OC czy AC przy odnawianiu polisy zapłacić więcej. Rozwiązaniem może być zakup ubezpieczenia ochrony zniżek, które pozwala wrócić do rabatu posiadanego przed zaistnieniem szkody.
Ochrona zniżek dotyczy przeważnie tylko pierwszej szkody w ubezpieczeniu OC lub AC, za którą wypłacono posiadaczowi pojazdu odszkodowanie.
Co zrobić, aby po wypadku za granicą sprawnie uzyskać pomoc? O czym należy poinformować ubezpieczyciela przed wyjazdem, aby uniknąć problemów po szkodzie? Odpowiedzi na te pytania sprawią, że wiedza o kupionej polisie będzie pełna, a na zagraniczny wyjazd będzie można udać się bez niepotrzebnych zmartwień.
Blisko jedna czwarta Polaków deklaruje umiejętność jazdy na nartach lub snowboardzie. Zdecydowana większość miłośników sportów zimowych oddaje się swojej pasji przynajmniej raz w roku. Choć coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z konieczności posiadania ubezpieczenia przy tego typu zimowych wyjazdach, nie wszyscy wiedzą jakimi kryteriami kierować się przy zakupie polisy na wyjazd narciarski. W tym poradniku tłumaczymy, jakie ubezpieczenie narciarskie wybrać, aby zapewnić sobie potrzebną na stoku ochronę.
Wybierając się za granicę na aktywny zimowy urlop wielu narciarzy wyrabia Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), która jest potwierdzeniem objęcia powszechnym ubezpieczeniem zdrowotnym. Należy jednak pamiętać, że karta jedynie częściowo refunduje koszty leczenia. Istotne jest zatem, aby tak dobrać zakres dodatkowego ubezpieczenia narciarskiego, żeby w pełni uzupełnić braki EKUZ. Jaki zakres ubezpieczenia należy wybrać?
Dobre ubezpieczenie na narciarzy cechuje kilka elementów, które powinny się w nim znaleźć. Najważniejszymi elementami polisy są koszty leczenia za granicą, które w przypadku urazów narciarskich mogą być bardzo wysokie. Doradzamy, aby zdecydować się na polisę gwarantującą odpowiedzialność ubezpieczyciela na poziomie minimum 20 tys. euro. Warto również zwrócić uwagę, aby ubezpieczenie obejmowało transport poszkodowanego do kraju.
Równie istotnym elementem ochrony ubezpieczenia dla narciarza jest akcja ratownicza z użyciem śmigłowca lub akcja poszukiwawcza. Należy wybrać takie ubezpieczenie, które obejmować będzie te zagrożenia, a suma ubezpieczenia przeznaczona na ten cel nie powinna być niższa niż 10 tys. euro.
Niezbędnym dodatkiem do polisy narciarza jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, które przyda się na przykład w momencie zderzenia z innym narciarzem na stoku, w wyniku Twojego błędu. Pomocne może być także ubezpieczenie bagażu i sprzętu narciarskiego.
Polisa dla narciarza musi odpowiadać charakterowi planowanego wyjazdu. Umożliwi to sprawne działania w razie wypadku, gdy potrzebna będzie pomoc ubezpieczyciela. Odpowiednio dobrany zakres ubezpieczenia daje również pewność, że towarzystwo wypłaci odszkodowanie adekwatne do szkody.
Wybierając ubezpieczenie na narty należy pamiętać także, aby podczas zakupu polisy zadeklarować, że zamierza się uprawiać jakąś zimową dyscyplinę. Część zimowych aktywności uznawana jest za tzw. sporty wysokiego ryzyka, których nie obejmuje standardowa polisa. W przypadku tych dyscyplin na pomoc ubezpieczyciela możemy liczyć tylko pod warunkiem włączenia do ochrony ubezpieczenia dodatkowych ryzyk.
Nieszczęśliwy wypadek, kradzież bagażu i inne nieprzewidziane zdarzenia losowe potrafią zepsuć urlop, dlatego ważne jest, aby po szkodzie jak najszybciej zgłosić się do ubezpieczyciela. Aby to zrobić należy zadzwonić pod numer wskazany np. na karcie otrzymanej do ubezpieczenia lub dokumentach potwierdzających zawarcie umowy. Bez względu na kraj pobytu telefon zawsze odbierze polskojęzyczny konsultant, który po uzyskaniu odpowiedzi na kilka zadanych pytań uruchomi niezbędną pomoc.
Oprócz alarmowego numeru telefonu należy mieć przy sobie dokument z numerem polisy, będzie on potrzebny do ustalenia ważności i zakresu ochrony ubezpieczenia.
To bardzo ważne, aby polisa turystyczna odpowiadała charakterowi planowanego wyjazdu. Z jednej strony umożliwi to sprawne działania, gdy potrzebna będzie pomoc ubezpieczyciela, z drugiej da pewność, że towarzystwo nie odmówi wypłaty odszkodowania. A tak może się stać, jeśli podczas zakupu ochrony zakład ubezpieczeń nie zostanie poinformowany o tym, że na czas wyjazdu zaplanowane zostało uprawianie tzw. sportów wysokiego ryzyka. Należy spodziewać się, że po ujawnieniu tej informacji składka za polisę wzrośnie. Jednocześnie otrzyma się jednak gwarancję udzielenia pomocy w kryzysowej sytuacji.
Ubezpieczyciele definiują w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU), co rozumieją pod pojęciem sportów amatorskich i wysokiego ryzyka. W pierwszej kategorii znajdują się przede wszystkim aktywności fizyczne podejmowane dla wypoczynku. W drugiej natomiast sporty, które niosą za sobą większe ryzyko wypadku lub są uprawiane wyczynowo.
Wyrejestrowanie pojazdu następuje na wniosek właściciela. Kierowca musi złożyć stosowne podanie w odpowiednim urzędzie (zazwyczaj w postaci formularza dostępnego w urzędzie gminy lub starostwie powiatowych, jak tez na stronach internetowych tych unstytucji).
Lista dokumentów potrzebnych do wyrejestrowania pojazdu:
Dodatkowo należy przedstawić: dowód osobisty właściciela, dowód uiszczenia opłaty skarbowej za decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu i dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie.
W przypadku kradzieży lub złomowania pojazdu, auto należy wyrejestrować w odpowiednim urzędzie, a dokument to potwierdzający należy przekazać Towarzystwu Ubezpieczeń , w którym wykupione było ubezpieczenie OC. Umowa OC zostaje wówczas rozwiązana, a kierowca może liczyć na odzyskanie środków finansowych za niewykorzystany okres ubezpieczenia.
Chcąc zgłosić szkodę, należy skontaktować się bezpośrednio z Towarzystwem Ubezpieczeń, u którego mamy wykupioną polisę oraz podać informacje odnośnie zdarzenia i danych identyfikacyjnych (numer polisy, numer rejestracyjny pojazdu lub VIN). Obowiązek ten ciąży zarówno na sprawcy szkody jak i na poszkodowanym – osobie zgłaszającej roszczenie odszkodowawcze. Należy pamiętać o dokładnym gromadzeniu informacji i dowodów na miejscu wypadku.
Przy formułowaniu oświadczenia sprawcy szkody należy zwrócić uwagę na:
Jak postępować, gdy uczestniczymy w wypadku drogowym?
Podstawowe obowiązki osoby uczestniczącej w wypadku to:
Obowiązek dostarczenia do Towarzystwa Ubezpieczeń dowodów dotyczących wypadku spoczywa zarówno na sprawcy szkody (kierujący, posiadacz pojazdu), jak i na poszkodowanym, zgłaszającym roszczenie odszkodowawcze. Osoba zgłaszająca roszczenie odszkodowawcze powinna w szczególności zadbać o:
spisanie odpowiednio sformułowanego oświadczenia sprawcy szkody; powinno ono zawierać:
spisanie danych świadków zdarzenia; najlepiej zwrócić się z prośbą o złożenie podpisów na oświadczeniu sprawcy szkody
jeśli to możliwe, wykonanie zdjęć pojazdów bezpośrednio po wypadku, zanim zostaną przemieszczone w inne miejsce, tzn. tak, jak stały po zatrzymaniu.
W przypadku, gdy osoba, którą wskazujemy jako sprawcę szkody, nie zgadza się z naszym stanowiskiem, albo gdy odmawia lub utrudnia nam zebranie niezbędnych dowodów w sprawie wypadku – należy wezwać policję.